Fortsätt till huvudinnehåll

Min investeringsfilosofi

Min investeringsstrategi

Strategin består av två delar:


1. Hitta undervärderade företag
2. Sälja dem till rätt värdering

Detta låter som en väldigt enkel strategi. Är inte detta vad alla försöker göra? Problemet är att det är svårt att veta vad som är en rätt värdering. Köper jag för dyrt? Säljer jag för billigt? Kan man förutsäga vad någon vill betala för ett företag i framtiden. 

Jag vill påstå att det går att räkna ut ett företags värde och att marknaden kommer att uppskatta företagets värde tillslut. Om det skulle finnas ett entydigt sätt att värdera en aktie på skulle aktiepriser röra sig upp och ned på ett trappliknande sätt. Dock finns det så mycket brus, psykologiska fällor, riktkurser, analyser, makroperspektiv och annat på aktiemarknaden att priserna går upp och ned. Om du kan hitta vad företaget är värt för dig kan du använda dessa prisvariationer till att köpa eller sälja beroende på om priset ligger under eller över värdet.

Det är viktigt att löpande uppdatera vad man tycker värdet på en aktie så man inte råkar vara investerad i ett dåligt case. Det är också viktigt att separera ett företags värde och vad man har tjänat/förlorat på det. Om jag har förlorat pengar på en aktie och jag tycker att värdet på företaget är lägre än vad det är värt just nu kommer jag sälja aktien. Jag tror att en vanlig fallgrop är att behålla företag som man har förlorat pengar i för att "det kommer snart vända" eller "det kan inte falla mer", aktiens pris kan alltid falla mer, företaget kan gå i konkurs och då är aktien värde 0 kr.

För att vara på den säkra sidan köper jag i princip bara företag som jag tycker är väldigt undervärderade så jag har marginal att ha fel i min värdering. Jag gillar företag som jag kan köpa "billigt" som växer snabbt! Då kommer jag både tjäna pengar genom multipelexpansion och genom ökade vinster.

Gör din analys ordentligt, gör den rätt och sälj antingen om du får priset du vill för bolaget eller om bolaget inte presterar enligt vad du kräver. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

H&M - analys

Hennes & Mauritz - analys Riktkurs: 95 kr Steg 1: Översikt Lista: Large cap Stockholm Bransch: Klädesbranschen Kurs vid analys: 137,3 Antal aktier: 1 460 672 000 Börsvärde vid analys: 230 617 732 480 Produkt/tjänst (Hur tjänar de pengar): De säljer billiga kläder i fysiska butiker och även online Ägare/styrelsen/ledning: Familjen Persson är storägare med 40% av kapitalet och 70% av rösterna. Namntung styrelse med bland annat skypes grundare och Melker Schörling Insiderhandel: Stefan Persson har som ensam styrelseledamot handlat mycket. Ingen annan har handlat senaste halvåret. Steg 2 - nyckeltal samt jämför med branschen: p/e EV/E EV/EBITDA EV/EBIT PEG H&M 14,2 14,3 8 11,3 -1,1 Bransch 18 25 10 16 - Kommentar: Hittills ser H&M ut att vara lågt värderade förutom gällande deras peg-tal, det är starkt negativt att det är under 0 då antingen e eller G är negativa. I H&M:s fall är det G som är negativt vilket innebär att vinsten minskar. Det vill